Jak zabránit pop efektu

Pop efekt je jev, kdy se při mluvení nebo zpívání na mikrofon ozývá jakési bouchnutí. Způsobené je zvukem, který narazí na membránu mikrofonu. Nejčastější „problematické“ hlásky, u kterých se s tímto jevem setkáváme, jsou P a B. Při jejich vyslovení má vzduch vypuštěný z úst takovou razanci, že narazí na membránu mikrofonu, který tento nežádoucí zvuk převede do aparatury, ve studiu pak do stopy nahrávky. Vyškrtnout tyto hlásky z textu přirozeně není možné. Jak tedy pop efektu zabránit?

Vokální mikrofon

Studio

Ve studiu je praktickým řešením pop filtr. Jedná se o speciální síťku, která se umísťuje před mikrofon. Má podobu obroučky vyplněné pružnou tkaninou nebo mřížkou z kovu. Vzduch z hlásek P a B se na této síťce zachytí a nepřenáší se na mikrofon. Vedlejším efektem pop filtru je, že pohlcuje i výškové frekvence. To někdy může být výhodou, protože snadno potlačí nežádoucí sykavky.

Pódium

Jaké řešení se nabízí na pódiu? Při výběru pódiového mikrofonu si vyzkoušejte, do jaké míry dokáže pop efektu zabránit. Kvalitnější mikrofony mají v ocelové síťce (grilu) molitanovou výplň a jejich membrána bývá navíc odpružená. U dynamických mikrofonů, které s ústy zpěváka obvykle přicházejí do takřka kontaktní blízkosti, je pop filtr nezbytností. Mnoho profesionálních zpěváků a zpěvaček umí pracovat se vzdáleností úst od mikrofonu a jeho nakloněním, čímž eliminují zmíněné nežádoucí jevy.

Pop filtr RODE s mikrofonem Pop filtr ve studiu

Závěr

Ve studiu se většinou o problém pop efektu není nutné starat, dobrý zvuk bývá plně v rukou zvukového inženýra. Na pódium je ideální vybavit se vlastním mikrofonem, který byl řádně otestován při koupi i během zkoušek. Pop efekt je většinou výrazný v basech, pokud je mikrofon citlivější na hlubší frekvence, síla tohoto jevu se umocňuje.

Při live vystoupení může zvukař basy částečně stáhnout, nicméně u mikrofonu náchylného k pop efektu ani sebevětší profesionál nedosáhne jeho úplného potlačení.