JAK ZAŘÍDIT ZKUŠEBNU - 4. ČÁST: SAMPLERY

Samplery ‒ vaše songy v moderním saku

Vítáme vás počtvrté ve zkušebně. V předchozích dílech jsme si představili řadu rad a tipů, jak vaše hudební zázemí zařídit od úplného základu přes PA či nástrojovou aparaturu až po nejrůznější vychytávky, které vám pomohou nakopnout tvůrčí proces. Zkušebnu máte vybavenou ad A do Z, a nic vám tedy nebrání sypat jednu pecku za druhou. V dnešním závěrečném díle si řekneme, jak vaše skladby obléknout do slušivého saka moderních hudebních trendů. Řeč bude o samplování a tedy i o samplerech. Samplery jsou velmi zjednodušeně řečeno zařízení vybavená jedním, častěji však více pady, prostřednictvím kterých můžete během produkce pouštět libovolné zvukové vzorky a v závislosti na modelu zařízení s nimi dále pracovat, a to i v reálném čase.

Část muzikantů může toto téma zvedat ze židle, zejména, je-li pomyslná kolonka jejich hudebního vyznání vyplněna slovy rock, blues, bluegrass a podobně. Nutno však podotknout, že nejen v elektronice mohou být samply užitečnou součástí produkce. Pryč jsou totiž doby, kdy byly neodmyslitelně spojovány pouze s vyhraněnými žánry, a stále častěji se v mnoha kapelách podílejí na oživení už poněkud zašedlé hudební klasiky. Sampler totiž nemusí chrlit pouze smyčky syntetických zvuků. Přehrávat může například basové linky, perkuse či nejrůznější zvukové efekty. Záleží pouze na vás, jakými zvukovými vzorky ho vyzbrojíte.

Samplery

Asi každý sampler dostal od svého výrobce do vínku menší či větší balík zvukové výbavy. Podstatné ale je, že pomocí takové mašinky si můžete nahrát a vytvořit zvuky (samply) vlastní, bez použití počítače s DAW softwarem, zvukové karty a absolvování klasického nahrávacího procesu. V tomto případě stačí jen k sampleru připojit mikrofon nebo jakýkoliv jiný zdroj signálu a nahrát jej přímo do zařízení, kde jej můžete editovat nebo libovolně efektovat. Pokud váš sampler není vybaven mikrofonním či nástrojovým vstupem, data do něj dostanete z počítače USB kabelem, nebo pomoci flash disků či SD karet. Vybraný zvuk pak jen přiřadíte ke konkrétnímu padu, kterým ho spouštíte či vypínáte. V praxi tak snadno rozšíříte bubeníkovi soupravu o řadu perkusí, virblů s echem, činelů, zvuků, jako je třeba tlesknutí, a podobně. Šité na míru zejména bubeníkům jsou samplery Yamaha DTX-Multi 12 a Samplepad Pro značky Alesis nebo SPD-SX z dílny Roland. K takovým můžete připojit triggery a dopřát jejich prostřednictvím třeba kopáku masivnější zvuk některého z uložených vzorků. Nejeden bubeník pak ocení klik s odděleným výstupem pro sluchátka.

               Ze samplerů nemusí ale hrát jen bicí. Vysamplovat můžete například syntezátor, piano, basovou linku nebo jakýkoliv jiný nástroj, který v kapele postrádáte. Jeho sampl pak může hrát po dobu celé skladby nebo ho můžete pouštět po částech v libovolných pasážích songu. K takovýmto účelům, i když s omezenějším množstvím funkcí, směle poslouží vícestopé audiopřehrávače. S jejich pomocí můžete své hudební podklady během hraní pouštět v několika samostatných zvukových stopách najednou. Pokud máte například připravený multitrack ze studia, stačí jím jen zařízení naládovat a pak jen nastavit, které ze stop mají hrát. Pokud vám na zkoušce vypadne třeba kytarista, máte v takovém přehrávači jeho virtuální záskok.

               K přehrávání backgroundů můžete použít také DAW v notebooku a zvukovou kartu. Takové řešení je však technicky komplikovanější a nejednomu muzikantovi svými výpadky během koncertu už zježilo chlupy na zádech. Stále častěji ho proto nahrazují samplery a vícestopé přehrávače. Ať už v kapele pracujete s první, či druhou variantou, s vlastními samply, nebo s některými z továrních balíků, vždy můžete očekávat spolehlivost a pořádnou porci zábavy.