KLUBOVÁ STAGE - 3. ČÁST: STAGE MONITORING

STAGE MONITORING – HUDBA PRO MUZIKANTY

Klubová scéna má své kouzlo. Co klub, to originál – jiný prostor, jiná stage, jiný zvuk. Jiný zvuk nejen v sále, ale i na pódiu. A právě zvuk na pódiu je to, co muzikanty zajímá víc než zvuk pod ním. Potřebují slyšet vlastní nástroj, případně nástroje kolegů, vše, pokud možno, v ideálním poměru. Proto jim (nejčastěji) zvukař z FOH mixu posílá signál vybraných nástrojů zpět na stage do monitorů. Způsobů, jak a v jaké míře dostat zvuk na stage, je několik. Zatímco střelcům ve složení basa – kytara – bicí – zpěv může v menším klubu stačit zvuk vlastních aparátů na pódiu a jeden odposlech pro zpěváka, složitější hudební uskupení a větší stage budou vyžadovat sofistikovanější řešení.

Stage monitoring

Jak funguje stage monitoring?

Zmíněnou partu střelců s jedním monitorem nechme stranou a řekněme, že ideální stav je takový, že každý muzikant na pódiu má svůj vlastní odposlech, do kterého si nechá přesměrovat zvuk vybraných nástrojů, jejichž signál prochází FOH pultem zvukaře – ten ovládá také jejich hlasitost a poměr. Limitující může být v tomto systému počet odposlechových cest (AUXů) na mixu. Určuje totiž, kolik na sobě nezávislých monitorů může zvukař kapele poskytnout. Disponuje-li mix například čtyřmi AUXy, budou na pódiu k dispozici čtyři monitory a z každého z nich může hrát jiný nástroj. Pokud je v tomto případě na pódiu zapotřebí pátý monitor, může sdílet jednu monitorovou cestu s jiným odposlechem, půjde do nich ale totožný signál.

Volume není všelék
Odposlechový monitor je konstruován jako klasická reprobedna a kromě toho, že slouží kapele jako určitý druh nápovědy, dokáže jí nadělat také spoustu neplechy. Přesněji řečeno kapela si může nadělat neplechu sama jeho nesprávným použitím. Měli byste ctít pravidlo, že do monitoru nepatří nic, co tam být nemusí. Než požádáte zvukaře, aby vám například kytaru poslal do odposlechu a následně zvyšoval její hlasitost, přesvědčte se, jestli se problém nedá řešit nasměrováním komba takovým způsobem, aby jeho zvuk lépe vyzařoval směrem k vaším uším, třeba z boku. Odměnou vám za to bude zřetelnější sound a pochvala od zvukaře. Už ve zkušebně si pohrajte s nastavením ekvalizérů na všech aparátech, aby si ve zvuku kapely našel každý nástroj své frekvenční místo, dokázal se v celku prosadit charakterem a nemusel si v něm vynucovat pozornost hlasitostí. Obecně platí, že čím větší je na pódiu „klid“, tím větší se otevírá zvukaři prostor pro to, aby vám i vašemu publiku zprostředkoval patřičný hudební zážitek.

Dopřejte si luxus in-earů

Podstatně více svobody a pohodlí poskytují kapele na pódiu in-ear monitory. Bezdrátové odposlechové systémy se skládají z vysílače, přijímače a (dostatečně kvalitních) sluchátek. Vysílač zapojený do AUXu šíří požadovaný signál směrem k přijímači, který má muzikant u sebe a ze kterého má vyvedená sluchátka. K přenosu signálu využívají in-ear monitory frekvenční pásmo UHF, digitální systémy pak gigahertzové pásmo 2,4 GHz. Obě varianty však umí spolehlivě zařídit, aby na pódiu bylo podstatně méně hluku. K tomu výrazně omezují nebezpečí zpětné vazby a poskytují muzikantům odposlech po celé ploše pódia. Nástrahy spojené s in-eary se mohou ukrývat v podobě vybitých baterií v přijímači, které se vyplatí před koncertem zkontrolovat. V případě UHF zařízení mohou větší průšvih představovat nežádoucí ruchy až výpadky signálu. Ty jsou ostatně hrozbou i pro systémy pracující v pásmu 2,4 GHz, kde je způsobuje extrémní zahuštěnost vlnového spektra.

Jak zrychlit zvukovku

Každá kapela si na zvuku dává záležet a chce pochopitelně to nejlepší pro své fanoušky v sále, ale i pro sebe na pódiu. Ve snaze docílit ideálu se ale často prodlužují zvukové zkoušky před koncertem. To může vést k hromadnému úprku lidí čekajících v sále a pokud vystupujete v rámci nějakého festivalu, takový čas na zvukovku většinou ani nedostanete. Právě nastavení odposlechů na pódiu ukrajuje z času potřebného k nazvučení nezřídka velkou část. Existuje však řešení, které umožňuje nastavení odposlechů už ve zkušebně. K tomu budete potřebovat digitální mix a splitter. Splitter je zařízení, které umí rozdělit signál do dvou cest. Signál požadovaného nástroje přivedete ke vstupu na splitteru, odkud ho jedním výstupem propojíte se stageboxem (tak se dostane do FOH mixu) a druhým se vstupem na vašem digitálním pultu. Zde mu přiřadíte požadovaný AUX výstup, odkud signál poputuje k vašim monitorům. Takhle to provedete se všemi nástroji, které v odposlechu chcete mít, nastavíte jim požadovanou hlasitost a pak využijete kouzlo digitálu uložením svého nastavení v mixážním pultu.

Monitoring pomocí mobilu

Kdo „to“ řídí?
Tento systém můžete mít schovaný v rackovém boxu, který umístíte na stage. Na zvukové zkoušce před koncertem pak stačí uložený preset vyvolat a doladit detaily podle prostoru, kde zrovna hrajete. Sluší se zmínit, že k obsluze takového zařízení budete potřebovat dalšího člověka do party, aby mohl během koncertu třeba ještě doladit zvuk, případně reagovat na požadavky FOH zvukaře. Pokud nechcete v kapele živit další krk v podobě monitorového zvukaře, použijte digitální mix s možností dálkového ovládání pomocí telefonu či tabletu, kterým si nastavení zvuku v odposlechu můžete průběžně korigovat sami. V tomto případě je ale víc než vhodné použití in-ear monitorů namísto podlahových odposlechů. Můžete si do nich poslat sami, co chcete, jak nahlas chcete, na pódiu bude klid a vyhnete se nepříjemným kolizím s mistrem zvuku.

Zakopejte válečnou sekeru se zvukařem

Pokud se s kapelou ocitáte často na pomyslné válečné stezce vedoucí ke zvukařům, zkuste z ní na okamžik sejít správným nastavením svých aparátů, přehodnocením požadovaných nástrojů v odposlechu a jejich hlasitosti nebo použitím in-earů. Uvidíte, že se vám i zvukaři bude během vašich koncertů žít a hrát lépe.