ÚVOD DO KYTAROVÝCH EFEKTŮ

Výběr kytarových pedálů je velmi individuální. Často se stává, že vám nějaký kamarád muzikant vychválí skvělý overdrive, vy ho nadšeně koupíte a jste z něho zklamáni. Každý totiž vnímáme zvuk jinak, máme různé kytary, bedny, zesilovače, další krabičky v řetězci, atd. To, co někdo považuje za zlatý grál, bude pro jiného muzikanta pouze fajn nebo dokonce nepoužitelné. Na trhu je nespočet výrobců efektů a krabičky se dají pořídit od pár stovek do několika tisíc korun. Pokud nemáte žádné zkušenosti, povědomí o tom, co od kterých efektů očekávat, nebo si nejste jisti, co přesně potřebujete, můžete se ve výběru snadno ztratit. V tomto článku si efekty rozdělíme do několika základních kategorií, kterým se budeme podrobněji věnovat v dalších částech.

Zapojený pedál distortion

Zkreslení

Clean boost pedály jsou vyráběny za účelem dokrmení zesilovače nebo dalších overdrive pedálů, většinou jsou transparentní nebo původní signál jen lehce dobarví. Používají se také pro dorovnání signálových ztrát v efektovém řetězci. Za tímto účelem se zapojují na poslední místo. Některé clean boosty nabízí také klasický ekvalizér (basy, středy, výšky), ale většinou se jedná o jednoduché pedály s jedním potenciometrem.

Overdrive pedály jsou pravděpodobně nejznámější efekty. Emulují zvuk vybuzeného lampového zesilovače. Používají se také s již zkresleným zvukem, pro větší drive a dobarvení zvuku. Typický efekt pro takové použití je Ibanez Tubescreamer nebo Boss SD-1. Overdrive pedál má dvě úrovně gainu: vstupní hlasitost a výstupní hlasitost (drive). Většina efektů má také ovladač tone pro úpravu úrovně výškových frekvencí.

Detail pedálu micro amp

Pokud se vám nelíbí charakter zkreslení vašeho zesilovače nebo máte jen čistý kanál, budete se pravděpodobně poohlížet po distortionu. Pedály se vyrábí pro širokou škálu hudebních stylů, každý má své zvukové možnosti a limity. Distortiony mají ve svých obvodech rozličné diody a tranzistory, které vstupní signál vybudí do úrovně, kdy začíná kreslit. Typ tranzistoru má velký vliv na charakter zkreslení. Tyto krabičky se také kombinují s kompresory nebo overdrive pedály.

Zapojený fuzz face pedál

Pohledem do historie zjistíme, že základ kytarového zkreslení spočívá v efektu fuzz. Tento typ stál u zrodu kytarového zkreslení, toho zkreslení, které vydefinovalo zvuk elektrické kytary. Jednoduše se dá popsat jako špinavé a kulaté, méně konkrétní, zkreslení. První zvuk podobný fuzzu můžete slyšet na nahrávkách z šedesátých let, kdy velmi vybuzeným zesilovačům odcházely v preampu některé součástky nebo kytaristé nařezali žiletkami membrány na reproboxu. Takový sound se stal velmi vyhledávaný a hledaly se proto cesty, jak jej napodobit, aniž by musela být ničena drahocenná výbava. Elektroinženýři tak experimentovali s různými tranzistory či součástkami, díky čemuž vznikly první kreslící fuzz pedály. Jimi Hendrix a mnoho dalších kytaristů pedály velmi zpopularizovali. Nyní je na trhu obrovský výběr různých variant a značek. Za zmínku rozhodně stojí různé verze legendárního efektu Jim Dunlop Fuzz Face a Electro Harmonix Big Muffu. Fuzzy dnes vyhledávají především hráči zaměření na „oldschool“ sound, ale najdeme je často i ve výbavě pedalboardů řady moderních kytaristů.

Kytarový kompresor

Kytarový kompresor slouží ke srovnání dynamiky vaší hry. Jednotlivé tóny, které jsou příliš hlasité, lehce stáhne dolů, a ty tišší naopak zvýrazní. Někteří muzikanti jej mají stále zapnutý, někdo ho používá jako solo boost. Jeden z nejběžnějších kompresorů na trhu je MXR Dyna Comp s velmi jednoduchým ovládáním (output, senzitivity). Některé kytarové kompresory nabízí složitější možnosti nastavení, které se blíží studiovým kompresorům.

Volume pedály

Volume pedály sami o sobě zvuk nijak nedobarví, jednoduše slouží k ovládání hlasitosti signálového řetězce vaší nohou. Je několik možností, kam pedál umístit. Může být umístěn na začátku řetězce, za zkreslením nebo v efektové smyčce.

Kytarové pedály

Ekvalizéry a kvákadla

Ekvalizéry slouží k precizní úpravě vašeho zvuku, ořezání nebo vybuzení určitých frekvencí. Díky tomu jsou perfektní pro hraní sól. Zvuk se takto lépe prosadí v mixu kapely. Typický ekvalizér má pět až deset šavlí pro různé frekvence, začínající od basových, přes středové, až do výšek.  Kvákadla, typická pro svůj vokální charakter, jsou používána v rozličných stylech hudby. Nohou je ovládán zabudovaný potenciometr, kterým se upravuje průchod různých frekvencí v signálu.

Detail pedálu Boss Super Octave

Oktávové /Pitch efekty

Efekty, které mění výšku tónu. Jedná se o oktávery, pitch shiftery aj. Při sešlápnutí tón zvyšují, snižují, nebo přidávají intervaly k původnímu tónu. Tento typ pedálů vyprofiloval zvuk mnoha důležitých interpretů. Nejpoužívanější jsou jednoznačně nejstandardnější oktávery – např. série BOSS OC, EHX POG Vivider či českého původu od Salvation Mods. Mezi ikonické pedály patřící do této kategorie řadíme např. Digitech Whammy, který nejvíce zpopularizoval Tom Morello z kapely Rage Against the Machine (také Audioslave), pedál hojně využívá třeba i aktuálně velmi uznávaná kapela Gojira, která svým soundem a originálním projevem drtí svět.

Modulační efekty

Modulační efekty upravují nebo opožďují signálové vlny. Zvuk získá rozdílnou dynamiku a charakter. Typickým modulačním efektem je chorus, který zvuku dodá větší hloubku a pocit z hraní více nástrojů. Phasery a flangery vytváří kaskádovitý zvuk podobný startující helikoptéře nebo letadlovému motoru. Pravděpodobně nejznámějším kytaristou, který phaser používal, byl Eddie Van Halen. Efekt skvěle obohatil jeho kreativní riffy a sóla.

Delay a reverb

Jednoduše řečeno, delay vezme původní signál a ten v určitém čase opakuje. Základní ovládání každého delaye je jeho čas, počet opakování (feedback) a level, který nastavuje poměr mezi původním vstupním signálem a signálem s přidaným efektem. Delaye se běžně používají v téměř každém stylu hudby, od krátkého slap-back delaye, pro surf rock, po dlouhý delay v rockových nebo bluesových sólech. Většina kytaristů si hraní bez delaye nedokáže představit. Nejběžnější jsou digitální přístroje simulující například páskové echo, ale stále se vyrábí také analogový delay v různých variantách. Reverb vytváří ozvěnu, simuluje ozvěnu rozličných prostor, ze kterých vychází názvy jednotlivých typů reverbu: hall, room, cave.

Zapojené Boss kytarové efekty

Loopery

Ačkoliv se nejedná o pedál, který nějakým způsobem ovlivní zvuk, jedná se o velmi populární krabičku, kterou má mnoho hudebníků ve své výbavě. Jednoduše se nahraje několik smyček, do kterých lze následně improvizovat. Efekt tak často pomáhá k rozvíjení nápadů a zlepšování techniky hry. Jednoduché loopery mají jen jednu stopu a ovladač hlasitosti. Složitější modely umožňují nahrát více stop a ty během hraní různě vrstvit, zastavovat nebo spouštět.