Busking - multifunkční kytarista

Zpívající kytarista na chodníku metropole kdekoliv po světě není v současnosti nijak nevšední záležitostí. Busking dnes platí za rozšířenou uměleckou disciplínu a umělci se tak o přízeň pouličního publika musí snažit všemožnými způsoby. V tomto nelítostném souboji pravdy se lépe daří důvtipnějším muzikantům a takové můžete na ulicích vidět nejen s kytarou, ale vyzbrojené nejrůznějšími pomůckami, které jejich vystoupením dávají přidanou hodnotu.

         Oblíbenými souputníky, zejména kytaristů či ukulelistů, jsou perkusní nástroje. Vzhledem k faktu, že ruce mají takoví muzikanti zaměstnané hrou na svůj strunný instrument, ke hře na perkuse používají nejrůznější důmyslné pomůcky. Ještě v nedávné době jste tak často mohli zahlédnout pouličního performera ověšeného rozličnými bubínky a činely, které ovládal pomocí změti táhel a provázků, a ve výsledku nutil spíše než ucho diváka zaměstnávat jeho zrak. Vzrůstající obliba svobodného pouličního umění však přiměla řadu výrobců zařadit do svých portfolií i nástroje a příslušenství buskerům šité na míru a značně jim tím usnadnila život.

         Často používaným doprovodným rytmickým prvkem je cajon. Perkusivní instrument latinskoamerického původu má tvar kvádru a je vyrobený nejčastěji ze dřeva. Na jedné straně je opatřený ozvučným otvorem a uvnitř, podél ozvučné desky, laditelnými strunami. Hraje se na něj vsedě dlaněmi nebo prsty, což je, jak už bylo psáno, u kytaristů problém. A tak si často vypomáhají pedály, běžně používanými při hře na klasický velký buben v kitu, a ty si podomácku upravují k obrazu svému. Domácích dílenských prací mohou umělce ušetřit pedály pro hru na cajon přímo vyráběné renomovanými značkami. Takové „origo“ pedály vás nejen osvobodí od práce u ponku, ale umožňují přesnější hraní a také výrazně snižují riziko poškození nástroje použitím nevhodných náhražek.

Vynalézavost buskerů dala vzniknout velkému množství vychytávek, kterými si již celé věky usnadňují svá vystoupení na nejrůznějších místech. V průběhu svého vývoje byly průběžně přirozeně podrobovány ostrým testům v pouliční muzikantské praxi, o jejich důmyslnosti a vyspělosti tak nemůže být vůbec pochyb. V současné době se jim proto čím dál častěji dostává zpracování v dílnách výrobců zvučných jmen.

Celý seriál o hraní na ulici:

Úvod - Busking - hudba ulice

1. díl - Muzikant z ulice

2. díl - Multifunkční kytarista

3. díl - Rytmika pouliční hudby

4. díl - Toulavý aparát

5.9.2018