Klubová stage bez nástrah


 
 

         Klubová stage představuje pro muzikanty doslova magické, elektrizující prostředí. Je to místo, kde mohou projevit emoce, ukázat své hudební umění, a přitom si užít pořádnou porci zábavy. Ti z vás, kteří za sebou už nějaké to pódiové klání mají, asi dobře vědí, že takové místo dokáže být také plné nástrah, které požitek z hraní umí rázem proměnit v peklo. Většině takových nástrah se dá ale naštěstí čelit pomocí nejrůznějších vychytávek, s kterými můžete své publikum lačné po kulturním zážitku ušetřit trapných situací, jako jsou výpadky zvuku nebo vzájemné vyčítavé pohledy muzikantů po chybách, a zkrátka si spolu s davem pod pódiem budete moci užít koncert v klidu a v plné parádě.

 
         Ať už je vaše publikum tisícihlavý dav nebo jen parta kámošů, představuje pro vás skupinu lidí na druhé straně pomyslné barikády, o jejíž stálou přízeň musíte usilovat. V první řadě pro ni musíte mít připravený pořádný playlist a umět ho patřičně zahrát, v řadě druhé stojí otázka, jestli vaše počínání na pódiu nemůže vypadat a znít ještě lépe.
 
 

Kouzlo vokálního procesoru

 

         Nic proti tranzistorovým zesilovačům (určitě mají právem své místo na Zemi), ale pokud nějaký takový jako kytarista používáte, vyměňte ho třeba jen na zkoušku za lampový aparát. Jsme přesvědčeni, že způsob, jakým reaguje na dynamiku hry a jak dokáže nakopnout zvuk kapely jako celku, vás vystřelí z kecek.

         Celkový dojem může významně pozvednout také vokál, respektive vokál okořeněný některým z efektů. Vokálních procesorů je na trhu celá řada a mají v arzenálu efekty jako reverb, delay, shifter a mnoho dalších, ale také funkce, s nimiž můžete přidávat hlasu harmonie, nebo dokonce korigovat drobné chyby v intonaci.
 
 
 
 
 
  
Odložte kabely

         Zmiňovali jsme nástrahy na pódiu a jednu takovou můžou představovat nástrojové kabely. Ty se snadno promění v ještě důmyslnější past, pokud máte jako kapela složitější set up. A jestli je váš zpěvák nebo zpěvačka pódiový běžec či skokan, má v takovém prostředí zaděláno na malér nebo trapas tutově.
 
         Právě zpěváci proto využívají stále častěji bezdrátové mikrofony, které jim dovolují vymetat svobodně stage do posledního centimetru a bavit svými kousky publikum. Bezdrátové systémy ale nejsou jen výsadou zpěváků. Stejně tak může kabely za bezdráty vyměnit i kytarista nebo basista a užívat si pódiového tělocviku spolu s frontmanem.
 
 

Slyšíte, co hrajete?

 

         Aby vás hraní náležitě bavilo, potřebujete se pořádně slyšet. Pokud vám za pozadím burácí stowattová Mesa, může vám to sice příjemně větrat zpocená záda, ale z kapely kromě sebe uslyšíte maximálně buben, možná někde zpovzdálí náznak basy.

         Proto by (v ideálním případě) každý z muzikantů na pódiu měl mít z mixu vyvedenou vlastní monitorovou cestu zakončenou (třeba) stage monitorem, do kterého si od zvukaře nechá přesměrovat signály nástrojů, které potřebuje během hraní slyšet. Tento způsob s sebou nese jistá omezení a rizika. Čím více nástrojů, a hlavně hlasitosti, budete do svého odposlechu po zvukaři požadovat, tím více se bude deformovat jeho obličej a možná na vaši adresu budou z jeho úst lítat peprnější výrazy.
 
         Příliš hlasitý odposlech se totiž snadno dostává k mikrofonu a umí nadělat nejen zvukaři, ale ve výsledku i vám víc škody než užitku. Řešení v takovém případě nabízejí tzv. in-ear monitor systémy. Bezdrátová zařízení složená z vysílače a kapesního přijímače suplují funkci stage monitorů, ovšem požadovaný signál v jejich případě nemíří k reproduktorům na pódiu, nýbrž přímo k vám do sluchátek. Na pódiu tak budou hrát jen nástroje a veškeré odposlechy budou určené jen vaším uším. Zvukařův obličej zůstane symetrický, jeho slovník umravněný a hlavně – vy se uslyšíte jako páni.
 
 
 
 
 

Na dobrý zvuk si posviťte

 

         Když už máte na pódiu takový pěkný zvuk, byla by škoda se o něj nepodělit s fanoušky. Spoléhat se pouze na zvuk vašich aparátů a případně neozvučených bicích může stačit ve zkušebně, ale rozhodně to není to pravé ořechové pro ozvučení kapely při vystoupení.

         Proto jsou kluby vybavené PA systémy. PA je zkratka pro anglické slovní spojení public address a představuje elektronický systém ozvučení, který pomocí reproboxů, zesilovače, mikrofonů, mixu a patřičné kabeláže slouží pro šíření a zesílení signálu směrem k publiku. Takový systém ovládá zpoza mixu zmíněný pan zvukař, kterému se obvykle sluší strčit do kapsy patřičný peněžní obnos, aby zařídil příjemný kulturní zážitek vám i lidem pod pódiem.
 
         Ten může být ještě intenzivnější, pokud takovou klubovou stage pořádně rozsvítíte. Nemusí vám z ní hned šlehat plameny jako Rammsteinům, moderní klub má ale ve výbavě alespoň základní světelnou techniku a efekty, které váš koncert obléknou do saka světových trendů, pokud takové vybavení využijete chytře.
 
 

Wellness péče pro vaše nástroje

 

         Muzikantské řemeslo je bohulibá činnost a přináší s sebou hromadu zábavy a potěšení. Je dobré mít ale na paměti, že vaše pracovní nástroje, tedy ty hudební (včetně dalších hudebních pomůcek) jsou stejně jako muzikanti v poměrně slušném zápřahu a dostávají zabrat častým cestováním, odolávají změnám prostředí od vlhkých sklepních klubů po sluncem rozpálená festivalová pódia, ale také agresivnímu potu. Proto jim při práci poskytněte bezpečné útočiště v podobě kvalitních stabilních stojanů a stejně, jako si vy po koncertě dopřejete nějaké to pivko, dopřejte i své výbavičce po „šichtě“ patřičnou rehabilitaci aplikací nejrůznějších kosmetických přípravků a následný klidný odpočinek v pohodlném lůžku v podobě kvalitního obalu.

 

Bavte sebe i své publikum

 

         Klubová stage je místo stvořené pro zábavu. Vytvořte si na ní takové podmínky, abyste svým fanouškům mohli servírovat to nejlepší – parádní audiovizuální zážitky, abyste se na ní cítili dobře a ne jako na bitevním poli. Způsobů, jak si užít vlastní koncert do posledního tónu, je celý zástup a věřte, že i nenáročné publikum pozná a ocení, že vás to baví víc.