STUDIOVÁ SLUCHÁTKA - VYVÁŽENÝ ZVUK A DETAIL

 
 


         Sluchátka jsou při práci ve studiu důležitým prvkem. Jejich úlohou je dopravit reprodukovaný zvuk nahrávaných či nahraných nástrojů k uším muzikanta či zvukaře v režii studia. Podle toho, jakému účelu mají sloužit, se mohou svou konstrukcí od sebe odlišovat.
 
 
 
Otevřená sluchátka
  
         Ve studiu se používají zásadně sluchátka circumaurální neboli full-size. Obepínají celé ucho a lépe ho tak izolují od okolních zvuků. Mohou se dále lišit podle provedení mušlí na otevřená, uzavřená a polouzavřená. Mušle otevřených sluchátek jsou vyrobené ze zvukově propustných materiálů nebo jsou tvořené mřížkou. To umožňuje přirozenější reprodukci ve všech frekvenčních pásmech a menší zkreslení zvuku. Při práci s nimi se také pomaleji unavuje sluch. Díky těmto přednostem najdou své uplatnění zejména při kontrolním poslechu a při mixu. Tato konstrukce je zároveň náchylná k úniku reprodukovaného zvuku směrem od ucha ven. Nežádoucí přeslech může být mikrofonem zachycen a projevit se na výsledné nahrávce. Proto se otevřená sluchátka nehodí například pro muzikanty při nahrávání.
 
 
 
Uzavřená sluchátka
  
         Uzavřená sluchátka mají mušle vyrobené ze zvukově nepropustných materiálů a mají tak výborné izolační vlastnosti. Vzhledem k minimálnímu úniku zvuku jsou proto ideální pro odposlech při nahrávání. Tato konstrukce však bývá náchylná k nežádoucímu zkreslení reprodukovaného zvuku. Ten se navíc může odrážet od neprostupné stěny mušle a vracet se zpět k uchu, proto některé modely bývají opatřeny malými „dýchacími“ otvory. Zmíněné neduhy se mohou projevovat únavou sluchu, což vede ke snížené schopnosti vnímat zvuk takový, jaký skutečně je. Proto nejsou uzavřená sluchátka vhodná například pro mix a mastering.
 
 
 
Polouzavřená sluchátka
  
         Nejméně rozšířenou skupinou jsou sluchátka polouzavřená. Jak už název napovídá, jedná se o kombinaci předešlých dvou variant. Mušle takových sluchátek jsou vyrobené ze zvukově nepropustných materiálů, ale jsou různým způsobem perforované. Sluchátka takové konstrukce pak logicky disponují veškerými výše zmíněnými výhodami a nevýhodami.
 
 
         Kvalitu reprodukovaného zvuku sluchátek a jejich možné využití určují další technické parametry. Takovými jsou například akustický tlak, frekvenční rozsah, citlivost, ale zejména impedance. Tato fyzikální veličina je udávána v ohmech (Ω) a její hodnota určuje úroveň signálu, jakou je sluchátkový elektroakustický měnič schopen pojmout. U běžných modelů se pohybuje v rozmezí 30-50 Ω. Vysoce kvalitní studiová sluchátka však disponují hodnotou i 250-600 Ω. Aby vynikly jejich přednosti, vyžadují zapojení přes sluchátkový zesilovač.
 
 
 
  
         Sluchátkové zesilovače upravují signál takovým způsobem, aby ho měniče ve sluchátkách dokázaly zpracovat co možná nejlépe. Mohou fungovat pouze jako zesilovač, nebo jako distributor signálu pro více sluchátek najednou, ale i jako drátový sluchátkový odposlech. Účelu jejich využití je přizpůsobena i jejich velikost a konstrukce. V případě sluchátkového monitoru se jedná o zařízení velikosti krabičky cigaret s jedním až dvěma vstupy, výstupem pro sluchátka a ovladačem hlasitosti. K napájení takového zařízení postačí zpravidla baterie. Naproti tomu větší zesilovače mohou být vícekanálové a disponují množstvím ovládacích prvků. Umožňují oddělené ovládání úrovně signálu na vstupech a sluchátkových výstupech nebo bývají vybavené ekvalizéry. Mohou být osazené v racku a napájení vyžadují pomocí adaptéru či zdrojového kabelu. Výrobou sluchátkových zesilovačů a distributorů se zabývají společnosti jako Presonus, Fostex, LD Systems, ART a další.
 
 
         Výběr kvalitních studiových sluchátek je úkol značně komplikovaný a mnohdy únavný. Obaly výrobků nejrůznějších značek jsou sice opatřeny množstvím údajů a technických parametrů, ty ovšem bývají často zavádějící. Za zmínku stojí třeba hodnota přítlaku. Ta by měla informovat o intenzitě síly, jakou mušle sluchátka tlačí proti hlavě. Případný obvod takové hlavy ale výrobce neudává. Složitost celé věci podtrhuje fakt, že se k získaní rozličných technických údajů dostávají výrobci různými metodami měření, na jejichž ověření navíc není žádná norma. Nezbývá tak nic jiného než trpělivě zkoušet a vybírat, třeba v oddělení zvukové techniky v Music City, kde je vskutku z čeho. Přední výrobci sluchátek jako například Shure, AKG, Fostex a Sony doslova zaplavují trh produkty té nejvyšší kvality. Hledání ideálu mezi nimi je cesta trnitá a mnohdy se po ní musíte vydat kus zpátky, abyste znovu nabrali správný směr.
 
 
 
 

Najít ideální studiová sluchátka je nelehký úkol. Ani nejvyšší modely předních světových značek nemusí vyhovovat každému. To neznamená, že by snad takové výrobky byly nekvalitní. Může za to zejména odlišné vnímání zvuku každého posluchače/jedince. Jak tedy najít ta pravá sluchátka? Zkoušet a porovnávat a zase zkoušet a porovnávat, to je jediná cesta k ideálu. Ta vaše může začít třeba ve sluchátkové zkušebně v Music City, kde jsou k okamžitému vyzkoušení připravené desítky modelů sluchátek napříč typy a značkami.