STUDIOVÉ MONITORY - POSLOUCHAT A SLYŠET

 

 
 
 

Dlouhé hodiny strávené nahráváním ve studiu, a následně v režii u mixu nepovedou k valným výsledkům, pokud náležitě neuslyšíte, co během nahrávání tvoříte, nebo jste už vytvořili. K tomu, abyste během záznamu odhalili nežádoucí ruchy, různá lupnutí a hučení, ale třeba i rezervy v intonaci hlasu, poslouží nejlépe studiové monitory. Ty zároveň umožňují ideální nastavení poměru hlasitostí jednotlivých nástrojů při mixu a dokážou odhalit případné nežádoucí frekvence. Někdo by snad mohl namítnout, že tyto služby mohou suplovat „běžné“ PC nebo Hi-Fi reproboxy. Opak je však pravdou. Tyto bedýnky májí totiž od výrobců do vínku dáno zkrášlovat zvuk nejrůznějšími způsoby. Mohou dostatečně posloužit k poslechu reprodukované hudby, chcete-li však vytvářet vyvážené mixy s dobrým zvukem, je použití studiových monitorů jedinou volbou.

 

Jak už bylo zmíněno, studiové monitory mají za úkol prezentovat vaši hudbu, či jiný zvukový záznam v nejreálnější možné podobě. Podle toho, mají-li zabudovaný zesilovač, se dělí na pasivní a aktivní. V dnešní době se s pasivními monitory v praxi téměř nesetkáte a řeč bude tedy o aktivních. V závislosti na účelu použití mohou mít různý objem, výkon a počet či velikost reproduktorů. Nejběžnější jsou dvoupásmové monitory, osazené dvěma reproduktory, basovým a výškovým. Pro poslech právě pořízené nahrávky či mix v domácím studiu poslouží spíše menší nearfield monitory. Takové dají lépe vyznít drobným chybám, zároveň ale nemají příliš výrazné basy. Naproti tomu pro finální mix, mastering a poslech výsledné nahrávky se hodí lépe monitory větších rozměrů a výkonu, které lepé přenášejí hlubší frekvence.

 

Volba výkonu a velikosti zařízení úzce souvisí i s žánrem hudby, kterému se chcete věnovat. Obecně platí, že vyšší výkon monitorů umožňuje hlasitější poslech bez rizika zkreslení. Malé aktivní monitory poslouží v mobilním studiu, videostřižnách, při kontrolním poslechu, ale i třeba youtuberům. Zkrátka tam, kde není potřeba velký výkon a věrný poslech basů. Pokud se ale chcete zaměřit na dynamičtější žánry, kde mají basové linky své pevné místo, je lepší volit výkonnější speakery o průměru alespoň 5 a více palců. Na osmipalcových a větších bednách pak plnohodnotně vyzní například drum´n´bass, hiphop, rock a jiné tvrdší styly, kde jsou hloubky a větší hlasitost žádoucím prvkem.

 

Svá uplatnění tak najdou zařízení všeho druhu. V profesionálních studiích se běžně používá i více párů monitorů různých konstrukcí. Takové řešení nabízí možnost porovnání zvuku při kontrolním poslechu. Distribuci signálu mezi jeho zdroji a monitory umožňují nejrůznější kontroléry. S jejich pomocí můžete snadno a rychle přepínat mezi dvěma různými mixy z vašeho audio rozhraní nebo mezi jednotlivými páry monitorů. Tato zařízení navíc umožňují komunikaci mezi režií a nahrávací místností, připojení CD nebo mp3 přehrávače nebo řízení odposlechů pro muzikanty.

 

Jak už bylo řečeno, při nákupu monitorů do domácího studia je důležité přihlédnout k tomu, jakým účelům budou po většinu času sloužit. Tím se skupina případných adeptů může výrazně zmenšit. Vezměte nahrávku, kterou dokonale znáte a poslouchejte ji na více zařízeních napříč značkami. Třeba ve zkušebně studiových monitorů v Music City. V konečném důsledku je výběr ideálu z velké části otázkou vašich osobních preferencí a vkusu.